Nagygeresd Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló, többször módosított 1990. évi LXV. törvény 18. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az önkormányzat szervezeti és működési rendjéről a következőket rendeli el:
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Nagygeresd Község Önkormányzata
(2) Az önkormányzat székhelye: 9664. Nagygeresd, Petőfi u.45.
(3) Az önkormányzat a jogait a település lakossága által megválasztott képviselőkből álló képviselő-testület útján
gyakorolja.
(4) A képviselő – testület hivatalának megnevezése:
Vasegerszeg – Nagygeresd – Nemesládony - Simaság községek Körjegyzősége ( a továbbiakban: Körjegyzőség)
(5) A képviselő-testület és szervei által használt hivatalos kör alakú pecsét közepén a Magyar Köztársaság címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható:
a.) Nagygeresd Községi Önkormányzat
b.) Polgármester Nagygeresd
c.) Önkormányzati Képviselő-testület Nagygeresd
d.)Vasegerszeg – Nagygeresd – Nemesládony - Simaság községek Körjegyzősége
Az önkormányzat jelképei
2.§.
(1) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.
(2) Az önkormányzat képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület ) a címerének és zászlajának leírására, valamint az azok használatának rendjére vonatkozó szabályokat külön rendeletben állapítja meg.
3. §
A képviselő-testület önként vállalt feladatról az éves költségvetésben - a fedezet biztosításával egyidejűleg - dönt.
4. §
A képviselő-testületnek a polgármesterre átruházott hatásköreit az önkormányzati rendeletek tartalmazzák.
5.§
A települési képviselők száma 4 fő.
A települési képviselők névsorát e rendelet melléklete tartalmazza.
6. §
Az alakuló ülés napirendje:
a) a helyi választási bizottság tájékoztatója a választás eredményéről, a megbízólevelek átadása;
b) a polgármester és a képviselők eskütétele, az esküokmány aláírása;
c) a polgármesteri program ismertetése;
d) a polgármester tiszteletdíjának megállapítása;
e) szavazat számláló bizottság választása;
f) alpolgármester választás titkos szavazással, az alpolgármester eskütétele;
g) az alpolgármester tiszteletdíjának megállapítása;
h) megbízás adása a szervezeti és működési szabályzat felülvizsgálatára;
i) egyebek (szükség szerint napirendre tűzhetők más kérdések is).
7. §
(1) A képviselő - testület szükség szerint ülésezik, de évente legalább 6 ülést tart.
(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését az ügyrendi bizottság elnöke, illetve az ő akadályoztatása esetén a legidősebb képviselő (korelnök) hívja össze és vezeti.
(3) Az ülés összehívására, az ülés időpontját megelőzően legalább három nappal, írásbeli meghívót kell kiküldeni. A meghívó tartalmazza az ülés helyét és kezdési időpontját, a javasolt napirendi pontokat és az előterjesztők nevét.
(4) A képviselő-testület ülésének helyét, kezdési időpontját és napirendjét a meghívónak az önkormányzat székhelyének hirdetőtábláján történő kifüggesztésével (a továbbiakban: helyben szokásos módon), a kézbesítéssel egy időben nyilvánosságra kell hozni.
(5) Az ülés összehívására vonatkozó szabályoktól eltérni csak rendkívül indokolt esetben, halasztást nem tűrő ügy tárgyalása miatt lehet. A rendkívüli ülés halaszthatatlan döntés esetén telefonon, vagy elektronikus úton is összehívható.
(6) A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni
a.) a körjegyzőt,
b.) a napirend által érintett személyt, vagy szerv képviselőjét,
c.) az önkormányzati intézmények vezetőit, amennyiben a képviselőtestület, mint intézményfenntartó társulás tagja önállóan tárgyal az intézménnyel kapcsolatos napirendet
d.) a körjegyzőség napirendi pont szerint illetékes érdemi ügyintézőjét.
e.) akinek meghívását törvény kötelezően előírja,
f.) a tevékenységi körükben érintett önszerveződő közösségek képviselőit.
(7) A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meghívhatók mindazok a személyek, akiknek a jelenlétét a napirend tárgyalásánál a polgármester, illetve az előterjesztő szükségesnek tartja.
8.§
A közmeghallgatást igénylő napirendeket tárgyaló ülések időpontját, helyét legalább 10 nappal a közmeghallgatás előtt a helyben szokásos módon, illetve minden családnak megküldött meghívóval nyilvánosságra kell hozni.
9. §
(1) A képviselő-testület elé döntést igénylő kérdésekben előterjesztés benyújtására jogosult a képviselő, a polgármester, a képviselő-testület bizottsága, és a körjegyző.
(2) A képviselő-testület ülésére előterjesztés írásban vagy szóban nyújtható be. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(3) Kizárólag írásban terjeszthetők elő
a) a rendelet tervezetek
b) A Polgári Törvénykönyvből eredő jogügyletek;
(4) Az írásos előterjesztés tartalmi és formai követelményei:
a) Az első részben meg kell határozni az előterjesztés címét, tárgyát, ismertetni kell az előzményeket (a téma szerepelt-e már korábban is napirenden, ott milyen döntés született), a tárgykört rendező jogszabályokat, az előkészítésben résztvevők véleményét, s mindazokat a körülményeket, összefüggéseket, tényeket, adatokat, amelyek lehetővé teszik az értékelést, s indokolják a döntést, hatásvizsgálatot
b) A második rész tartalmazza az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot, a végrehajtásért felelősök megnevezésével és a határidők (részhatáridők) megjelölésével.
(5) Az előterjesztések előkészítéséért, az abban foglaltak megalapozottságáért, az egyeztetésekért a körjegyző a felelős.
(6) Ha jogszabály, illetve a Szervezeti és Működési Szabályzat (a továbbiakban: SZMSZ) bármely ügyben egyeztetési kötelezettséget ír elő, az előterjesztéshez csatolni kell a megjelölt személy, szerv vagy bizottság írásba foglalt véleményét vagy egyetértését.
10. §
(1) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a kijelölt helyet foglalhatják el.
(2) A polgármester az ülés megnyitása, a határozatképesség megállapítása után terjeszti elő a napirendi tervezetet.
(3) Valamely kérdés napirendre tűzését a meghívó kézbesítésére vonatkozó időpontra is figyelemmel írásban vagy szóban kezdeményezheti a polgármesternél a képviselő, a képviselő-testület bizottsága, a körjegyző.
(4) A napirendre tűzésről a képviselő-testület -- szükség esetén az előterjesztő meghallgatása után -- vita nélkül határoz.
(5) A képviselő-testület, a polgármester előterjesztése alapján, vita nélkül dönt a napirendről, az előző ülést követő fontosabb eseményekről, intézkedésekről adott tájékoztató elfogadásáról.
(6) A polgármester, az elfogadott napirendeknek megfelelően, az egyes előterjesztések felett külön-külön vitát nyit, illetve javasolhatja egyes napirendek összevont tárgyalását.
(7) A napirendi pont megvitatása előtt az előadó az írásbeli előterjesztést szóban kiegészítheti. Az előadónak a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal meghívottak kérdést tehetnek fel, amelyre a vita előtt választ kell adni.
(8) A vita során a polgármester határozza meg a hozzászólások sorrendjét. A polgármester, vagy bármelyik képviselő javaslatára a képviselő-testület meghatározhatja a hozzászólások időtartamát, e kérdésben a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(9) Valamely napirend tárgyalása során a polgármester, bármely képviselő javaslatára vagy saját jogkörében szünetet rendelhet el.
(10) Ha az ülésen megjelent állampolgárok a tárgyalt napirendhez hozzá kívánnak szólni, a polgármester megadhatja, vagy megtagadhatja a hozzászólás jogát, illetve időtartamát korlátozhatja.
(11) A vita lezárására bármelyik képviselő-testületi tag javaslatot tehet. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül dönt.
(12) A vita lezárását követően a napirend előterjesztője válaszol a hozzászólásokra. A válasz után a polgármester az elhangzottakat összefoglalja.
(13) Azoknak a napirendeknek a tárgyalásán, amelyeken a helyi önkormányzatokról szóló törvény (a továbbiakban: Ötv.) alapján a képviselő-testület zárt ülést rendelhet el, a zárt ülés megtartását bármelyik képviselő, a polgármester vagy a körjegyző indítványozhatja.
(1) A képviselő-testület ülése rendjének fenntartása a polgármester feladata.
(2) A polgármester az ülés rendjének biztosítása érdekében
a) figyelmezteti a hozzászólót, ha túllépi a hozzászólásra meghatározott időtartamot, ha eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő megfogalmazást használ,
b) rendre utasítja azt, aki a testület munkáját zavaró, képviselőhöz méltatlan magatartást tanúsít,
c) a rendre utasított felszólalótól megvonja a szót,
d) rendre utasítja, illetve a terem elhagyására kötelezi a rendzavarást tanúsító - nem képviselő - jelenlévőket,
e) ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az ülést az általa meghatározott időre félbeszakítja.
12. §
(1) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vita során elhangzott módosító és kiegészítő javaslatokat egyenként teszi fel szavazásra. A szavazás előtt az előterjesztő nyilatkozik arról, hogy
támogatja-e a módosító, illetve kiegészítő javaslatokat. Ezután a vita során elhangzott kiegészítő és módosító, majd az eredeti javaslatról kell dönteni. A szavazás eredményének megállapítása után a polgármester kihirdeti a döntést.
(2) A képviselő-testület tagjai "igen"-nel vagy "nem"-mel szavazhatnak.
(3) Minősített többség szükséges:
a) Az ötmillió forint értékhatárt meghaladó hitel felvételéhez,
b) Az ötmillió forint értékhatárt meghaladó, önkormányzati tulajdonban lévő vagyon értékesítéséhez, megterheléséhez.
(4) A nyílt szavazás kézfelemeléssel vagy név szerinti szavazással történhet.
(5) A képviselő-testület -- képviselői javaslatra -- dönt a név szerinti szavazásról. Név szerinti szavazásnál a körjegyző névsor szerint felolvassa a képviselők nevét, akik "igen" vagy "nem" nyilatkozattal szavaznak. A szavazás eredményét a szavazatok összeszámlálása után a polgármester állapítja meg.
(6) A titkos szavazást az ügyrendi bizottság bonyolítja le. Alakuló ülésen a titkos szavazás lebonyolítására a képviselő-testület szavazatszámláló bizottságot választ. A szavazatszámláló bizottság eseti bizottság, elnökét és két tagját a képviselők közül kell választani. A titkos szavazás szavazólappal történik, a szavazólapok elkészítéséről - a körjegyző közreműködésével - a bizottság gondoskodik. A szavazást külön helyiségben, a szavazólapnak urnába helyezésével lehet végrehajtani. A titkos szavazásról jegyzőkönyvet kell készíteni, amely
tartalmazza a szavazás helyét, napját, a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és tisztségét, a szavazás során felmerült körülményeket, a szavazás eredményét, a szavazatszámláló bizottság tagjainak az aláírását.
A szavazás eredményét az átadott jegyzőkönyv alapján a polgármester hirdeti ki.
(7) Határozatképtelenség esetén az elmaradt testületi ülést tizenöt napon belül össze kell hívni. Ebben az esetben az eredeti napirend is megváltoztatható.
Határozathozatal
13. §
(1) A képviselő-testület az érdemi döntést nem igénylő tájékoztatókat, bejelentéseket határozathozatal nélkül tudomásul veszi.
(2) A határozatokat a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal, évszámmal és dátummal kell ellátni.
(3) A határozatokat az alábbi módon kell jelölni: NAGYGERESD KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA Képviselő-testületének sorszám/év (hó,nap) határozata (a zárójelben feltüntetett dátum, a határozat meghozatalának időpontja)
(4) A határozatokról nyilvántartást kell vezetni.
(5) A határozatot meg kell küldeni a határozat végrehajtásáért felelős személyeknek és annak, akit a határozat érint.
(6) A határozatot az ülésről készült jegyzőkönyv szó szerint tartalmazza.
(7) A határozat magában foglalja a végrehajtásért felelős megjelölését, a végrehajtás határidejét, pénzügyi kihatással járó döntés esetén a pénzügyi fedezet megjelölését.
(8) A lakosságot érintő lényeges kérdésekről szóló döntést a családok részére kézbesítéssel, vagy a községi hirdetőtáblákon kifüggesztéssel teszi közzé a polgármester.
Rendeletalkotás
14. §
(1) Rendeletalkotást a polgármester, az alpolgármester, bármely képviselő, a képviselő-testület bizottsága, és a körjegyző kezdeményezhet.
(2) A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani, aki erről a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet. A képviselő-testület dönt a kezdeményezésről, elfogadása esetén azt a rendelet előkészítése céljából a körjegyzőhöz továbbítja.
(3) A rendelet-tervezetet az egyeztetési kötelezettségre vonatkozó szabályok figyelembevételével a polgármester egyezteti a véleményezésre, javaslattételre jogosult szervekkel, s e szervek véleményével, javaslataival együtt a tervezetet a soron következő ülésen a képviselő-testület elé terjeszti.
(4) A rendeletet a megalkotásától számított tizenöt napon belül a helyben szokásos módon - az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel - hirdeti ki a körjegyző.
(5) A kihirdetés napja a hirdetőtáblára történő kifüggesztés első napja.
(6) A rendeletet harminc napra kell kifüggeszteni. 30 napon túl a rendelet a körjegyzőnél hivatali időben megtekinthető.
(7) A képviselő-testület rendeleteit évenként folyamatos sorszámmal és évszámmal, valamint a kihirdetés dátumával (hónap, nap) kell ellátni a következő minta szerint:
NAGYGERESD KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
…../…..(... ...) számú rendelete, a rendelet tárgyának a megjelölésével
(8) A rendeletekről nyilvántartást kell vezetni.
15. §
(1) A képviselő-testület tagjai a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a jegyzőhöz a képviselő-testület ülésén, a
napirendek megtárgyalását követően, szóban vagy írásban, a feladatkörükhöz tartozó ügyekben kérdést intézhetnek.
(2) A kérdésre lehetőség szerint a képviselő-testület ülésén, vagy tizenöt napon belül írásban, a kérdezett köteles felvilágosítást adni.
16. §
(1) A képviselő-testület üléséről az ülést követő tizenöt napon belül két példányban kell elkészíteni a jegyzőkönyvet. A jegyzőkönyvet az aláírások mellett a képviselő-testület bélyegzőlenyomatával is el kell látni.
(2) A jegyzőkönyv tartalmazza:
a) a testületi ülés idejét és helyét,
b) az ülésen megjelent képviselők és meghívottak nevét,
c) a távolmaradt képviselők nevét,
d) az elfogadott napirendet és a tárgyalt napirendi pontokat,
e) napirendi pontonként az előterjesztő nevét, a szóbeli előterjesztés, illetve a szóbeli kiegészítés lényegét, kérdezők nevét, a feltett kérdéseket, a kérdésekre adott válaszok lényegét, a felszólalók nevét, a felszólalásuk lényegét, kiemelve a módosító és kiegészítő javaslatokat, kérésre a képviselő szó szerinti hozzászólását, döntésenként a szavazás számszerű eredményét és a határozatok szó szerinti szövegét,
f) az elhangzott kérdést, s az arra adott szóbeli válasz lényegét
g) az elhangzott bejelentések lényegét.
(3) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell:
a) az ülésre szóló meghívót,
b) az előterjesztéseket és azok mellékleteit,
c) az ülésen elfogadott rendeletet,
d) titkos szavazás esetén az eredményt megállapító jegyzőkönyvet,
e) az aláírt esküokmányt,
f) a képviselői kérdésre adott írásbeli választ,
g) a jelenléti ívet.
(4) A zárt ülésről az (1)–(3) bekezdésben foglaltak szerint külön jegyzőkönyvet kell készíteni.
(5) A jegyzőkönyv eredeti példányát a körjegyző köteles megőrizni. A második példányt a körjegyző az ülést követő tizenöt napon belül, a mellékletekkel együtt megküldi a Vas Megyei Kormányhivatalnak.
17. §
(1) A képviselő-testület évente legalább egyszer, legalább tíz nappal előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen a választópolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és
javaslatot tehetnek.
(2) A közmeghallgatás olyan témához kapcsolódik, amely a lakosság jelentős részét érinti, érdekli.
(3) A képviselő-testület a következő ülésén -- a polgármester előterjesztésére -- a közmeghallgatás során elhangzott és azonnal meg nem válaszolt közérdekű kérdést, hozzászólást, illetve kezdeményezést,
javaslatot megvizsgálja és dönt a szükséges intézkedések megtételéről.
(4) A közmeghallgatás a falugyűlés keretében is meghirdethető.
(5) A képviselő – testület a község lakosságát érintő fontosabb döntések előkészítése, illetve a lakosság tájékoztatása végett szükség szerint falugyűlést tart.
18. §
(1) A képviselő, a törvényben garantált jogai és kötelezettségei mellett, a képviselő-testület zavartalan működésének biztosítása érdekében köteles írásban vagy szóban előzetesen bejelenteni a polgármesternek,
ha az ülésen való részvételben akadályoztatva van.
(2)A képviselő-testület tagjait, a bizottság(ok) tagjait és elnökét (elnökeit) megillető tiszteletdíjat és természetbeni juttatást külön rendelet állapítja meg.
(3) A települési képviselő vagyonnyilatkozat tételre kötelezett. A kitöltött képviselői és hozzátartozói vagyonnyilatkozat egy példányát a Vagyonnyilatkozat Vizsgálati Bizottságnak (továbbiakban: Bizottság)
címezve köteles benyújtani .
(4) A vagyonnyilatkozatokat a Körjegyzőségen a körjegyző veszi át, és igazolást állít ki azok átvételéről.
(5) A képviselői vagyonnyilatkozatokat a Körjegyzőség hivatali helyiségében minden csütörtökön 13.00-15.00 óra között, bárki megtekintheti.
19. §
(1) A képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:
a) Ügyrendi Bizottság, létszáma: 3 fő;
b) Vagyonnyilatkozatokat nyilvántartó, vizsgáló, illetve összeférhetetlenséget vizsgáló bizottság, létszáma: 3 fő.
(2) Az állandó bizottságok tagjainak névsorát jelen rendelet melléklete tartalmazza.
(3) Az Ügyrendi Bizottság által ellátandó fő feladatok:
a.) választások lebonyolítása;
b.) ügyrendi kérdések megvitatása;
(4) A Vagyonnyilatkozatokat nyilvántartó, vizsgáló, illetve összeférhetetlenséget vizsgáló Bizottság által ellátandó fő feladatok:
a.) a képviselő-testületi tagok, a polgármester és az alpolgármester vagyonnyilatkozatának
nyilvántartása, kezelése;
b.) a vagyonnyilatkozatok vizsgálata, ellenőrzése;
c.) gondoskodik a vagyonnyilatkozatok hozzáférhetővé tételéről.
d.) összeférhetetlenségi bejelentése az ok megjelölésével , majd az összeférhetetlenségi eljárás lefolytatása.
(5) A képviselő-testület esetenként, speciális, vagy egyedi feladatok megoldására ideiglenes bizottságot hozhat létre. A bizottság feladatát és létszámát a képviselő-testület a bizottság létrehozásakor állapítja meg. A bizottság elnökét és tagjainak több mint a felét a képviselők közül kell választani.
(6) A bizottság elnökére, tagjaira a képviselők és a polgármester tehetnek javaslatot.
(7) A bizottságok feladatkörének módosítását szükség esetén a képviselő-testület bármely tagja írásban indítványozhatja.
(8) A bizottság működése során az ülés összehívására, a tanácskozás rendjére, a döntéshozatalra, a jegyzőkönyvre vonatkozó, e rendeletben meghatározott szabályokat értelemszerűen alkalmazni kell.
20. §
(1) A polgármester
a) tisztségét társadalmi megbízatásban látja el;
b) tiszteletdíjára az alpolgármester tesz javaslatot;
c) képviselő-testület működésével összefüggő különös feladatai:
ca) segíti a képviselők, bizottságok munkáját,
cb) összehívja és vezeti a testület üléseit,
cc) képviseli az önkormányzatot,
cd) ellátja a képviselő-testület által átruházott hatáskör gyakorlásából adódó feladatokat,
ce) szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat,
cf) biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széleskörű nyilvánosságát,
cg) együttműködik a társadalmi szervezetekkel, a lakosság önszerveződő közösségeivel,
ch) véleményt nyilvánít a település életét érintő kérdésekben,
ci) nyilatkozik a sajtónak, hírközlő szerveknek;
d) bizottságok működésével összefüggő főbb feladatai:
da) indítványozhatja a bizottság összehívását,
db) felfüggesztheti a bizottság döntésének a végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit (a felfüggesztett döntésről a képviselő-testület a következő ülésén határoz),
dc) bizottsági döntéshozatal esetén dönt a bizottsági elnök kizárásáról, ha az ügy a bizottság elnökét vagy hozzátartozóját személyesen érinti;
e) képviselő-testület hivatalával összefüggő főbb jogosítványai:
ea) gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat a körjegyző tekintetében a körjegyzőséget alkotó önkormányzatok polgármestereinek megállapodása alapján
eb) a körjegyzőséget alkotó önkormányzatok polgármestereinek megállapodása alapján egyetértési jogot gyakorol a körjegyzőségben foglalkoztatott köztisztviselők kinevezésével, felmentésével és jutalmazásával kapcsolatos körjegyzői munkáltatói intézkedésekkel kapcsolatban.
ec) A körjegyzőséget alkotó községek polgármestereivel együttesen végzi a körjegyzőség működésének ellenőrzését és a feladatok egyeztetését.
f) tisztségének megszűnése esetén, a tisztség megszűnését követően nyolc munkanapon belül írásba foglaltan átadja munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az alpolgármesternek, ha az sincs, akkor a legidősebb képviselőnek.
(2) A polgármester az önkormányzat hivatalában minden csütörtökön 12.00 órától 18.00 óráig fogadónapot tart.
21. §
(1) A képviselő-testület saját tagjai közül egy alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(3) Az alpolgármester a polgármester tartós távolléte, illetve akadályoztatása esetén annak teljes jogkörében ellátja a polgármester feladatait.
22. §
(1) A képviselő-testületek a körjegyzőt együttes ülésükön nevezik ki.
(2) A körjegyző az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátása során
a) a szakmai és törvényességi követelményeknek megfelelően előkészíti a képviselő-testület, valamint a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket;
b) gondoskodik a képviselő-testület, bizottság ülése jegyzőkönyvének elkészítéséről;
c) a képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét az ülést követő tizenöt napon belül megküldi a Vas Megyei Kormányhivatalnak;
d) vezeti a képviselő-testület hivatalát, megszervezi annak munkáját;
e) rendszeresen tájékoztatást ad a képviselő-testületnek, bizottságoknak, polgármesternek az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról;
f) tájékoztatja a képviselő-testületet a hivatal munkájáról és az ügyintézésről;
(3) A körjegyző tartós távolléte esetén helyettesítéséről a képviselő-testület a körjegyzőségi hivatal megfelelő képesítésű köztisztviselőjének megbízásával, vagy más törvényes módon gondoskodik.
(4) A körjegyző vagy megbízottja a Körjegyzőségben részt vevő székhelyen kívüli községekben ügyfélfogadást tart. Nagygeresd községben, minden csütörtökön 12.00 órától 15.00 óráig van ügyfélfogadás.
23. §
(1) A képviselőtestület a hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, az önkormányzati ügyek végrehajtására, a működésével kapcsolatos feladatok és a jogszabályokban előírt államigazgatási feladatok ellátására Vasegerszeg - Nagygeresd – Nemesládony - Simaság községek önkormányzatával közösen Körjegyzőséget tart fenn.
(2) A körjegyzőség neve: Vasegerszeg – Nagygeresd – Nemesládony - Simaság Községek Körjegyzősége
(3) A körjegyzőség önállóan gazdálkodó, teljes jogkörrel rendelkező költségvetési szerv, Működéséhez szükséges előirányzatokat, a működési-, fenntartási költségeket, illetve az engedélyezett létszámkeretet a költségvetés határozza meg.
24. §
(1) A körjegyzőség létszámát, belső szervezeti felépítését, működi rendjét, valamint részletes feladat és hatáskörét a körjegyzőséget alapító Társulási megállapodás és az Alapító okirat részletezi. A megállapodás tartalmazza:
a.) a körjegyzőség nevét, címét, jogállását,
b.) a körjegyzőség létszámát,
c.) a körjegyzőség fenntartásával kapcsolatos terhek megosztását.
(2) A körjegyzőség ügyrendjének tervezetét az érintett polgármesterek véleményének ki-kérésével a körjegyző készíti el, és terjeszti jóváhagyás végett a képviselő-testület elé. A helyettesítés rendjét az ügyrend tartalmazza.
25. §
(1) A képviselő-testület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására külön rendeletet alkot.
(2) Ebben a rendeletben kell megállapítani
a) a forgalomképtelen vagyontárgyak körét,
b) a törzsvagyon korlátozottan forgalomképes tárgyait,
c) a forgalomképes vagyontárgyak körét és azokat a feltételeket, amelyekre figyelemmel kell lenni a vagyontárgyakról való rendelkezés során.
(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséről vagy befektetéséről – a képviselő-testület folyamatos tájékoztatása mellett - saját hatáskörben döntsön.
(4) A polgármester saját hatáskörében az önkormányzat vagyonát vagy tulajdonát érintő ügyekben 500.000, - Ft értékhatárig köthet szerződéseket, vállalhat kötelezettségeket, írhat alá megállapodásokat. Az általa kötött szerződések a képviselő-testület utólagos jóváhagyásával válnak érvényesekké.
(5) Az önkormányzat nevében kötelezettséget csak a polgármester vagy az általa megbízott személy vállalhat, ennek ellenjegyzésére a körjegyző vagy annak meghatalmazott-a jogosult.
(6) A képviselő-testület hitelt csak abban az esetben vesz fel, amennyiben más finanszírozási mód nem lehetséges vagy gazdaságilag célszerűtlen.
26. §
(1) A képviselő-testület költségvetését a költségvetési törvény elfogadását követően, annak előírásai, követelményei, a központi hozzájárulásnak az önkormányzatot megillető normatívái, valamint a saját bevételek figyelembevételével évente rendeletében állapítja meg.
(2) A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg.
(3) A költségvetés tárgyalása két fordulóban történik.
(4) A körjegyző a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelvek, az önkormányzat kötelezően előírt és önként vállalt feladatainak elemzése, helyzetfelmérése alapján költségvetési
koncepciót készít, melynek keretében számításba kell venni a bevételi forrásokat, a források bővítésének lehetőségeit, meg kell határozni a kiadási szükségleteket és azok gazdaságos, célszerű megoldásait, az
igények kielégítésének alternatíváit, egyeztetni szükséges az igényeket, a célkitűzéseket a lehetőségekkel, valamint meghatározható a szükségletek sorrendje.
(5) A második fordulóban a költségvetési rendelet tervezetét -- az államháztartási törvényben meghatározott szerkezetben – a körjegyző készíti elő.
(6) A körjegyző által előkészített zárszámadási rendelet-tervezet elkészítésére és előterjesztésére a költségvetési rendelet-tervezetre vonatkozó szabályok az irányadók.
27. §
(1) A képviselő-testület folyamatos tájékoztatási kötelezettség mellett felhatalmazza a polgármestert, hogy -- a jogszabályok előírásainak figyelembevételével -- az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséről, vagy államilag garantált befektetéséről saját hatáskörében döntsön.
(2) Az önkormányzat szabad pénzeszközeinek hat hónapot elérő, vagy azt meghaladó időtartamú lekötéséről vagy befektetéséről a képviselő-testület dönt.
(3) Az önkormányzat gazdálkodási feladatait a Körjegyzőség hivatala látja el. A Körjegyzőség hivatalának ezzel összefüggő feladata különösen:
a) a pénzügyminiszter által előírt módon és időben elkészíti a költségvetési tájékoztatót, a költségvetési beszámolót, valamint a havi pénzforgalmi jelentést,
b) a jogszabályok előírása szerint elkészíti a normatív költségvetési hozzájárulások, a központosított előirányzatok, a címzett és céltámogatások, illetve az államháztartás más alrendszerétől kapott egyéb támogatások igénylését és elszámolását,
c) beszedi az önkormányzat saját bevételeit,
d) gondoskodik a körjegyzőség és társulásban fenntartott intézmények pénzellátásáról,
e) biztosítja az önkormányzat pénzforgalmi szemléletű kettős könyvvitelének szabálysz